Dag i Mars

Idag var den lyckligaste dagen på mycket länge.



Bo Carpelan ssade en gång:


Mor talade bara några få gånger om henne.
Det fanns så litet att säga.
Hon levde ensam sedan mannen och enda sonen
drunknat en julinatt nära Högholmen.
Hon hälsade tyst och vi hälsade tyst tillbaka.
Hon var den enda som hängde en julkrans av lingonris
                                                                               på sin dörr.
Tredje julen hängde den långt in i januari
och hon sågs inte till.
Mor anade oråd.
De fann henne, men jag fick inte se.
Allt, sa mor åt far, var städat och snyggt,
som om hon väntat något besök.


och sedan:


Fältens tystnadströskel
skogens dörr.



Stammar
grenverk med ljus röst
av lycka.


och till sist:


Det fanns inte mycket att ge åt änderna.
Mor vände upp och ner på brödlådan.
Änderna kväkte och föreföll missnöjda.
Vattnet var svart och snart frös det till.
Vintern var hård, också pengarna frös inne på banken.
Lördagskvällen kunde firas bara varannan lördag.
Allmänt | |
#1 - - Fredrik:

Det är bra. Den första meningen sätter det lugn över dikten som kanske är dess främsta kvalité. Det korrekta språket med inskjutna bisatser påminner litet om Jesper Svenbros "Himlen och andra upptäckter". Du borde kanske läsa den, trots allt.

#2 - - Fredrik:

Jag har fått filsofiabstinens igen. Varför finns Varat?

#3 - - Martin:

Vad är varat? Kan man ifrågasätta varat utan att begå en logisk harakiri i satsen? Frågan är ändå ytterst relevant, den logiska problematiken till trots. Den är intressant emedan den ställs. Ett ögonblick kan jag ana de svindlande perspektiven i den logiskt inkorrekta satsen. Där finns en brytning, inte sant? - mellan det faktiskt språket och den mänskliga positionen. Där finns faktiskt en passage, men den är strängt ovetenskaplig. Vilken roll spelar vara-glömskan?

Så mycket vi måste lita på för att inte sjunka genom jorden...

#4 - - Fredrik:

Jag måste erkänna att jag inte riktigt köper Heideggers sätt att belägga sin filosofi medelst etymologi. Men i grund och botten är han extremt intressant, och just denna fråga, varför någonting överhuvudtaget existerar, eller snarare, varför varandets vara existera, ställer sig man ju med jämna mellanrum. Angst!

#5 - - "Claris":

Hej Martin! Hoppas du får en trevlig kväll ikväll och att Klubbland spelas just för dig. :)

Hälsa honom från mig sen...

#6 - - johanna:

jag tycker det e lustigt att din blogg heter tuvstarr :) min kompis heter det och hon är den enda i sverige. tihi. men det är ett vackert namn. vackert som i hur du skriver..

Upp